كاربرد ترمووود در تابلو سازي و مزاياي آن

توليد كننده و سازنده انواع تابلو چلنيوم، تابلو فلكسي، تابلو نئون و تابلو تبليغاتي

پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

كاربرد ترمووود در تابلو سازي و مزاياي آن

۴۲ بازديد

 ترمو يك فرآيند اصلاح است كه معايب چوب را به حداقل رسانده و يا به طور كامل از بين مي برد، اين فرآيند در حدود 48 الي 96 ساعت به طول مي انجامد و نوع ، ضخامت و رطوبت اوليه داخلي چوب در آن تاثير گذار است. اين فرآيند با استفاده از بخار و حرارت بالا و در سه بخش مختلف شامل خشك كردن با حرارت بالا، عمليات حرارتي و خنك كردن، انجام ميگيرد.
در اين فرآيند موادي كه در داخل چوب قرار داشته و چرخه زندگي را كوتاه مي كند از جمله گلوكز، اسيد سيتريك، صمغ و غيره حل شده و مابقي مواد متبلور مي شوند، در نتيجه ضمن برخورداري از رنگ زيباتر،ويژگي هاي فيزيكي چوب بهبود يافته و دوام آن بيشتر مي شود.
اين فرآيند مي تواند براي گونه هاي مختلف چوب ( چوب اش، بلوط، كاج و صنوبر) مورد استفاده قرار گيرد ولي كيفيت چوبي كه براي اين فرآيند مورد استفاده قرار ميگيرد بسيار حائز اهميت است زيرا كه مناسب بودن گره ها، ساختار فيبر، سن درخت، و رطوبت چوب بطور مستقيم با كيفيت آن مرتبط است.

فرآيند ترمو

ترمو فرآيندي است كه در طي آن با حرارت ساختار هاي مولكولي چوب طبيعي را تغيير ميدهند تا برخي از ويژگي هاي آن تغيير كند و مناسب نصب در فضاهاي خارجي شود. اين چوب جايگزين براي چوب هاي اشباع است زيرا كه هيچ ضرري براي محيط زيست ندارد.
در اين فرآيند چوب تا دماي 220 درجه حرارت مي بيند ولي تا قبل از رسيدن به مرحله ي سوختن حرارت قطع مي شود،اين افزايش دما ساختار شيميايي چوب را تغيير داده و در نتيجه ويژگي هاي چوب از قبيل مقاومت، استحكام و خاصيت عايقي آن افزايش مي يابد.اين فرآيند همچنين رنگ چوب را به قهوه اي پررنگ تغيير ميدهد.

كاربرد ترمووود در تابلو سازي

از گذشته هاي بسيار دور تا به امروز از چوب براي مصارف گوناگوني استفاده مي شده است،در حال حاضر آمار استفاده از چوب هاي ترموود شده در تابلوسازي به شدت افزايش يافته زيرا كه اين فرآيند استحكام فوق العاده بالايي را به چوب بخشيده و رنگ آن را نيز به شدت زيباتر مي نمايد. فرآيند ترمووود رنگ تابلو را به شدت گرم و جذاب نموده و حس آرامش را به مشتريان منتقل مي كند، در جلب به شدت تاثير گذار است.
در كنار بحث زيبايي تابلوهاي تبليغاتي دوام آنها نيز از اهميت بالايي برخوردار است، زيرا قرار است اين تابلو براي مدت طولاني در معرض عوامل محيطي گوناگون از جمله آلودگي هاي هوا،گرد و غبار، حشرات، نور اشعه خورشيد و ...قرار گيرد. استفاده از چوب هاي ترمووود شده به سبب كيفيت و دوام بالا از بهترين گزينه هاي انتخابي براي استفاده در تابلو هاي تبليغاتي به شمار مي رود.همچنين اين چوب قابليت نقاشي, حكاكي، چسباندن و اتصال هر گونه متريال، را دارا مي باشد و داراي ويژگي هايي از جمله امكان قوس دادن، مقاومت در برابر پوسيدگي،نصب خالص، بافت خالص، شستشوي آسان و ...مي باشد.

مزاياي ترمووود

برخي از مزاياي ترمو به اين شرح است:

  • افزايش دوام بدون تغيير در ابعاد چوب
  • بعد از انجام فرايند ترموود به سبب رسيدن چوب به تعادل رطوبتي و كاهش يافتن رطوبت آن به كمتر از 6%، جذب رطوبت و تبادل حرارت چوب با محيط اطراف آن كاهش مي يابد و اين امر تاثير مستقيم در ثبات ابعاد، كاهش ترك خوردگي و افزايش قابل ملاحظه خواص عايق بودن الوارهاي چوب ترمو (ترمووود) دارد.
  • مقاومت در برابر پوسيدگي
  • اين فرآيند همي سلولزها ( زنجيره قندي ) چوب را شكسته و تجزيه مي كند، و در واقع منبع اصلي تغذيه ي حشرات و قارچ هاي مولد پوسيدگي چوب را از بين مي برند، در نتيجه چوب در برابر پوسيدگي و خوردگي مقاوم خواهد شد.
  • فاقد صمغ، خلوص و يكنواختي
  • با انجام ترموود بر روي چوب رزين و مواد مضر آن مانند فرمالدهيد ها آن از بين مي رود، در نتيجه باكتري هاي آن از بين رفته و چوبي خالص و استريل به دست مي آيد.با ايجاد رنگي يكنواخت در سراسر الوار چوب زيبايي خاصي به آن نيز مي بخشد.

از ديگر مزاياي اين روش مي توانيم به اين موارد اشاره كنيم:

  • جلوگيري از پوسته پوسته شدن چوب
  • مقاوم شدن چوب در برابر خميدگي و به اصلاح تاب برداشتن آن
  • كاهش انقباض و انبساط سطح چوب به سبب از بين رفتن رطوبت در آن
  • دوام و طول عمر بالا
  • زيبايي چشمگير
  • عايق حرارتي
  • كاهش وزن چوب

انواع چوب ترمووود

چوب ترموود به طور كلي به دو دسته زير قابل تقسيم است:
چوب هاي نرم
منظور ما از چوب نرم؛اين نيست كه اين چوب شكننده تر است بلكه اين مدل از چوب داراي چگالي و يا فاصله مولكولي كمتري است،و فاقد گره هاي مركزي مي باشد كه اين امر بافت زيبايي را به چوب بخشيده و موجب شده ظاهري زيباتر داشته باشد.نرم چوب ها وزن كمتري داشته و ارزان تر هستند. اين مدل از چوب معمولاً پس از طي فرآيند ترمووود براي استفاده در نماي ساختمان ها مناسب است.
تفاوت مابين نرم چوب ها و سخت چوب ها در نحوه توليد مثل آنها مي باشد،چوب هاي نرم از درختاني مثل سرو و صنوبر به دست مي آيد.( به اين درخت ها اصطلاحاً هميشه سبز گفته مي شود يعني در فصل هاي سرد نيز دچار برگريزي نخواهند شد.) رنگ چوب اين درختان معمولاً زرد رنگ و يا مايل به قرمز است.درختان كاج فنلاند از بهترين انواع چوبهاي كاج در جهان هستند.زيرا شرايط اقليمي فنلاند به گونه اي است كه زمستان هاي طولاني و تابستان هاي كوتاهي دارد و درختان تنها دو ماه در سال فرصت رشد دارند،در اين مناطق رطوبت خاك بسيار بالاست و در تابستانها شرايط ايده آلي براي يك جنگل قطبي وجود دارد. به علت كوتاه بودن تابستان درختها فقط فرصت دارند به سمت آفتاب و مستقيم حركت كنند به همين علت بسيار صاف و مستقيم به طور عمودي رشد مي كنند. اين امر موجب مي شود درختان اين منطقه نسبت به سايرين براي تهيه الوار مناسب تر باشند.
چوب هاي سخت
سخت چوب ها بافت زيبايي دارند، و نماهاي چوبي فوق العاده زيبايي را ايجاد مي كنند.داراي بودن آوند هاي بزرگ، تنوع در طرح، رنگ و الگوي رگه ها از مشخصات اين چوب ها مي باشد. اين مدل چوب از درختاني با برگ هاي بزرگ مثل درخت هاي چوب ون، Ash،چوب گردو،صنوبر،بلوط،افرا،ماهون،گيلاس ،زبان گنجشك و.مي باشد.اين درختان در فصل پاييز دچار برگ ريزي شده و در بهار مجدداً سبز مي شوند.
با استفاده از چوب هاي سخت مي توان وسايل چوبي فوق العاده زيبايي را توليد نمود ولي استفاده از اين نوع چوب ها به سبب بالا بودن قيمت شان محدود است زيرا وسايل چوبي كه از چوب هاي سخت توليد مي شود، خيلي گران تمام خواهند شد.از طرفي اين نوع چوب ها وزن بالايي داشته و به همين علت كمتر از آنها در نماي ساختمان ها استفاده مي شود.از اين چوب ها بيشتر به عنوان نماي كف ساختمان و به ندرت براي نماي ساختمان هاي چوبي استفاده مي شود.
استفاده از چوب هاي ترمو از نوع نرم و يا سخت در نماي ساختمان ها و يا تابلوسازي بستگي به نظر معمار و سازنده ي آن دارد.

منبع : گروه تابلو سازي نيكان تيام توليد كننده انواع تابلوهاي تبليغاتي و تابلو چلنيوم در تهران http://www.nikantnt.com/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.